Strona główna -> Kadra -> dr Marzena Godzińska

Dr Marzena Godzińska

dr Marzena Godzińska

 

e-posta: Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

prowadzone zajęcia:  Antropologia kultury, Konwersatorium turkologiczne Lektura tekstów tureckich, Proseminarium

 

zainteresowania naukowe: kultura tradycyjna ludów tureckich w Turcji i Azji Środkowej, mniejszości narodowe, etniczne i religijne w Turcji, kultura alewitów tureckich, kultura materialna i rękodzieło tureckie

 

badania terenowe i archiwalne: poświęcone filcownictwu tureckiemu, mniejszościom etnicznym i religijnym w Turcji, kulturze wsi Adampol-Polonezköy, alewitom tureckim prowadzone w Turcji, Turkmenistanie, Rosji, w Wielkiej Brytanii i Niemczech

 

wybrane publikacje:

Włodzimierz Zajączkowski – badacz folkloru ludów tureckich, w: Almanach Karaimski, 3/2014, s. 37-40,

http://www.almanach.karaimi.org/index.php/almanach/article/view/24

Alevis and the Father of Jesus – About Initiation and Tolerance, w: O. Emiroğlu, M. Godzińska, F.Majkowski (red.), Discussions on Turkology. Questions and Developments of Modern Turkology Studies, Warszawa 2014, s. 282-286

Cem Evi – Rewriting Tradition, w: Shidnyj Svit (Східний світ, Науковий журнал), 2014, No. 1.2014, pp. 31-34 

Tureckie filcownictwo w Anatolii i Azji Środkowej – producenci, techniki produkcji, asortyment; w: „Tureckie wątki – tkaniny z Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie”, http://tureckiewatki.asp.waw.pl/?page_id=382#9 (2014)

Cem alewicki – obrzęd religijny, instytucja życia społecznego czy folkloryzm, w: T. Majda (red.), Studia z dziejów i kultury ludów tureckich, Warszawa 2013, s. 101-119

Turcja w Unii Europejskiej – rozterki antropologa, w: T. Majda (red.), Studia z dziejów i kultury ludów tureckich, Warszawa 2013, s. 121-128

Literatura mówiona alewitów tureckich – drobne problemy metodologiczne, w: J. Georgijewa-Okoń, E. Siemieniec-Gołaś (red.), Od Anatolii po Syberię. Świat turecki w oczach badaczy, Materiały Pokonferencyjne III Ogólnopolskiej Konferencji Turkologicznej w Krakowie 28-29 maja 2009, Kraków2010, s. 77-88

Stary step, nowe państwo – Turkmenistan, w: A. Bareja-Starzyńska, P. Balcerowicz, J. Rogala (red.), Świat Orientu – Orient w świecie, Warszawa 2010, s. 76-84 

Warunki zgody etnicznej w polskiej wsi Polonezköy w Turcji, w: M. Dziekan, I. Kończak (red.), Między wschodem a Zachodem. Łódzkie Studia Wschodoznawcze, Łódź 2010, s 175-176 

Wschód-Zachód. Dokąd zmierzamy?, w: A. Bareja-Starzyńska, P. Balcerowicz, J. Rogala (red.), Świat Orientu – Orient w świecie, Warszawa 2010, s. 9-13  

Cyganie w Turcji, w: B. Weigl (red.), Romowie 2009. Między wędrówką a edukacją, Warszawa 2009, s. 157-163

Filcownictwo tureckie ze wschodu na zachód, w: K. Górak-Sosnowska (koord.), Pakiet edukacyjny Globalny Orient, Warszawa 2009, ss. 16

Ritualized Emotions – Muharrem Mourning in Alevi and Bektashi Groups in Turkey, w: Nina Pawlak (ed.), Codes Emotions and Rituals of Emotions in Asian and African Cultures, Warszawa 2009, s. 229-233

Rituals of Alevi and Bektashi Religious Minorities – the Religious Relations in Sunni Majority Environment in Secular Turkey, w: Asia and Pacific Studies, 4/2007, pp. 41-60

O czymś czego już nie ma – turkmeńskie filce północno-wschodniej Turcji, w: Przegląd Orientalistyczny, nr 3-4, 2007, s. 188-192

Magia kawy, wydawnictwo Muzeum Historii Polski,

http://www.kliowkuchni.muzhp.pl/opowiesci/kawa/25/magia-kawy-marzena-godzinska.html , (2007), ss. 7

Humble Messenger of Past Epochs / Geçen asyrlary, asylly mirasy (Skromny posłaniec przeszłych wieków), w: Miras, 2007, s. 98-107 (tekst w j.: turkmeńskim, rosyjskim, angielskim)

Adampol-Polonezköy – między polskością a tureckością. Monografia współczesnej wsi, współautorstwo książki (D. Cichocki, M. Godzińska), Warszawa 2006 

Alewici w Turcji – problem alewitów, problem z alewitami, w: Bliski Wschód (Świat islamu – tradycje, społeczeństwa, polityka), nr 3, 2006, s. 163-175   

Po bezdrożach ludzkich myśli, czyli o  kilku tureckich i turkmeńskich motywach dekoracyjnych, w: Horyzonty Antropologii Kultury. Tom w darze dla profesor Zofii Sokolewicz, Warszawa 2005, s. 215-221

Turcja muzułmańska a laicka, w: Bliski Wschód (Świat islamu – tradycje, społeczeństwa, polityka), nr 2, 2005, s. 66-80

Dom i rodzina w symbolice turkmeńskich dywanów filcowych, w: Z. Jasiewicz (red.), Wschód w polskich badaniach etnologicznych i antropologicznych. Problematyka, badacza, znaczenia, Poznań 2004, s. 99-110

 „Leksykon  wiedzy o Turcji”, udział w kolegium redakcyjnym pod przewodnictwem prof. T. Majdy, opieka nad działem: etnologia i antropologia kulturowa, Warszawa, 2003

Filcowy dywan modlitewny i kontynuacja kultów przedislamskich - na podstawie badań terenowych w Anatolii i Turkmenistanie, w:  Przegląd Orientalistyczny, nr. 3-4, 2003, s. 165-183

The Felt-Maker’s Workshop between High Politics and Great Religion, in: L. Mróz, Z. Sokolewicz (eds.), Between Tradition and Postmodernity, IUAES (Florencja 5-7 lipca 2003), Warszawa 2003, s. 261-269  

Upadek małych przedsiębiorstw w wyniku modernizacji życia społecznego i kulturalnego Turcji XX wieku, w: I. Łęcka (red.), Geografia różnorodności – różnorodność w geografii, Warszawa 2001, s. 73-78

Filc koczowników w Turcji, Przegląd Orientalistyczny, nr. 3-4 1999, s. 283-292

Polonyalı Tatarlar, Ankara 1999, ss. 28, http://www.polonya.org.tr/sec1-tatars.html (1999)

Tureckie archiwum Michała Sokolnickiego (Michał Sokolnicki Turkish Archieves), Archeion, tom 99, 1998, http://www.archiwa.gov.pl/archeion/arch99-98.eng.html  (1998)

Felt - Remarks about Traditional Manufacturing and Decoration Methods in Anatolia and Central Asia, Fibres & Textiles in Eastern Europe, vol. 6, no. 2 (21), 1998, p. 78-80